Sebzeli Patates Graten !

a (94)

Dumanı üstünde tüten kahvemi yudumlarken, biraz yavaş ilerlediğim yazıma başlamak istedim. Bugün pazar malum, yeme alışkanlığında biraz esneme yapıp kahve içmeye karar  verdik.

Aslında hergün yeni bir tarifle karşınıza çıkıp yazmak istiyorum ama halen kafamda oturmayan şeyler var ve evde size yazmadan önce denemeye devam ettiğim reçeteler var. Dün yaptığım domatesli ekmek  mesela… Nasıl değiştiririm diye düşünmekten gece rüyama bile girdi ve sabah uyanır uyanmaz yeniden denemem lazım diye apar topar mutfağa koştum. Halen tadına bakmadım ama eğer istediğim gibi sonuç alırsam sizlerle paylaşacağım.

Dün yine yeni tarif deneme günlerinden biriydi ve bizim abone olduğumuz bir vejeteryan ve vegan yemeklerin yapıldığı dergiden elimizde bulunan malzemelere uygun bir reçete bulduk ve denedik. Sanırım otel mutfağında çalışmanın vermiş olduğu bir alışkanlık elimde buluna ürünleri bitirmeden yenisini alma gibi bir özelliğim yok. Otelde buna FİFO ( first in first out) deniliyor, yani mutfağa ilk giren ürün ilk çıkar. Markete giderken genelde aklımda hafta içinde neler yapmak istediğimi şöyle bir düşünüp öyle alışverişe çıkıyorum. Sebze ve meyve alışverişini ona göre yapıyorum. Bu hafta elimde burda herkesin fazlaca tükettiği chicorée (beyaz hindiba) vardı. Açıkçası İstanbul’da yaşarken, pazarlarda daha önce görmemiştim ama şöyle bir araştırdım ve artık Türkiye pazarına da girdiğini okudum.

Benim beyaz hindiba ile tanışmam eşimin yaptığı salata ile oldu. Beyaz üzüm sirkesiyle yaptığı, elma ve mandalinayla tatlandırdığı beyaz hindiba salatasını ilk denediğimde tadını biraz değişik bulmuştum çünkü tadı biraz acı, ama hoşuma da gitmişti açıkçası. Meyvelerle güzel bir bütünlük sağlıyordu. Dün denediğim tarif ile de ilk defa pişmiş hindiba yemiş oldum. Pişmiş halini daha çok beğendim açıkçası.

Bu tarif  Köstlich Vegetarisch dergisinde ki  Ellen Elias‘ın tarifinden uyarlanmıştır. (Belçika’ ya özgü bir reçete ) Bu reçetedeki beşamel sos gerçekten çok başarılı. Hemen hemen herkes patates grateni evinde denemiştir.  Bu tarifte gratenin biraz daha süslü hali. Ben daha önce beyaz hindiba yerine brokoli, karnıbahar veya havuç ile denemiştim. Hepsi patatesle uyumlu oluyor.

GRATEN

yaklaşık 4-5 kişilik

700 gr patates (6-7 tane orta boy patates)

500 gr beyaz hindiba, veya 1 adet brokoli (500gr) veya 1 adet karnıbahar (yaklaşık500gr) 2-3 adet havuç ile birlikte (brüksel lahanası veya alabaş (yer lahanası) da kullanabilirsiniz)

2 yemek kaşığı tereyağı

3 yemek kaşığı un

400 gr süt ( eğer elinizde varsa 100 gr krema, 300 gr süt kullanabilirsiniz)

tuz, muskat ve karabiber

100 gr kaşar peynir veya parmesan ( sert rende yapabileceğiniz herhangi bir peynir çeşidi)

YAPILIŞI :

                1.Patatesleri yarım santimetrelik dilimler halinde kesin. Kaynamış tuzlu suda 10 dk pişirin. Pateteslerin tamamen pişmemesi gerekiyor.

23 (16)

              2.Kullanacağınız diğer sebze (brokoli,karnıbahar, veya hindiba) içinde aynı işlemi yapın ama 7 dk  pişirin. (Havuç için 10-12 dk)   Hindiba ile yapıyorsanız suya bir tutam şeker koyun, acısını alacaktır. Pişirmeden önce kök kısmındaki sert kısmı bıçak yardımıyla alın ama hindibanın bütün halinde kaldığına emin olun.

23 (15)

                3. Beşamel sos için çırpma teli kullanabileceğiniz bir kapta 2 yemek kaşığı tereyağını  eritip ( buarada hiçbir üründe margarin kullanmıyorum) içine unu koyup çırpma teliyle açık kahverengi renk alana kadar karıştırıyoruz. Sütü eklerken dikkat etmemiz gereken kısım azar azar eklememiz.  400 gr sütü , 100′ er gram halinde 4 aşamada ekleyebilirsiniz. Eğer krema kullanacaksanız, beyazhindibayı pişirdiğiniz sudan 100- 150 gr alıp beşamel sosa ekleyin. Eğer beşameli sadece süt ile yapacaksanız su oranını biraz düşürün. Brokolinin suyundan eklenebilir belki ama kokusu farklı olacaktır. Normal sıcak su eklemenizi tavsiye ederim. Kıvamını aşağıdaki fotoğrafta görüyor olacaksınız. Tuz, karabiber ve muskatı kendi ağız tadinıza göre ekleyebilirsiniz.

23 (21) 23 (23)IMG_9912

             4. Fırına koyabileceğiniz bir kaba patatesleri koyuyoruz, biraz tuz ve peynir ekliyoruz. Beşamel sosun bir kısmınıda ekledikten sonra üstüne hindibaları koyup,  beşamel sos ve peyniri ekleyip 180 derece olan fırına koyup,  yaklaşık 30 dk pişiriyoruz. Afiyet olsun….

a (172)
a (27)

IMG_9917

a (187)

Bir Cevap Yazın

